Tipp topp

Dags for en uppdatering igen mina vanner! Befinner mig i Bombay/Mumbai nu och turistar runt lite for ovanlighetens skull. Igar at vi en lyxig frukost pa Taj Mahal hotel och det var vart varenda krona, 1000 rupees eller 155 svenska kronor. Kanda mig dock lite bortkommen i mina avklippta jeans och linne nar resten av frukostmanniskorna hade kostym och var de flesta uppkladda till tanderna. Lite pretty women feeling utan betalning for en natt, ja ni vet vad. Taj Mahal hotel ligger mitt emot turistattraktionen Gateway of India sa det monumentet fick vi med oss ocksa. Darifran tog vi en 1 timmes batfard i enorma vagor till Elephant Iland som har stora grottor med stora stenstatyer av indiska gudar. Ett maste nar man ar i Mumbai. Hela on ar en gron oas och har lever 1600 personer som livnar sig pa fiske och turister som kommer till On for att se de flera ar gamla statyerna. Sag massa av apor och vandrade upp till toppen av On och fick trots dimman en fin utsikt over Mumbais kustlinje.

Idag har vi atit frukost pa det kanda haket for vasterlanningar, Leopold, som namns mycket i den just nu populara boken Shantaram. Tjockare bok far man leta efter, men haller pa att forsoka ta mig igenom den nu nar jag ar har eftersom forfattaren beskriver sa mycket av Indien som man kanner igen. Kan rekommendera den starkt, men den tar lite tid att lasa dock.

I forrgar besokte vi en marknad, vart jag inforskaffade mig ett super fint overkast till sangen. Sa nojd! Kunde pruta ner priset ocksa vilket gjorde att det inte kostade nagot alls. Borjar fa till det dar med att pruta. Idag har jag dock gjort bort mig pa en annan marknad. Har gott och kopt mig ett par alldeles for stora converse skor. : ( Bitter som bara den, men lyckades pruta ner de ocksa sa priset blev mer en overkomligt sa det kanns ju skont, men vad ska jag gora med ett par for stora laga, morkblaa converse? Nagon intresserad? Storlek, man: 7,5 kvinna: 9,5.

Om vi ska backa bandet lite sa har jag ocksa besokt en organisation som heter GramMangal. En fascinerande tagresa nagra timmar fran Mumbai ligger ett omrade dar flera hundra ar gamla stammar bor och vi fick besoka tre av de. Organisationen ser till att barnen och ungdomarna i stammarna far en tillfredstallande utbildning och under dessa dagar fick vi besoka och bo hemma hos en familj en natt. Otroligt haftig upplevelse! Sa glad att jag vagade och det blev verkligen en upplevelse for livet. Fick bo hos den har familjen pa 8 personer, mamma, pappa och sex barn, sova pa deras kobajs-stampade jordgolv och dela nattens morker med tre oxar och en hona och dennes 10 kycklingar. Helt fantastiskt! Det blev en riktig kontrast krock nar vi dagen efter checkade in pa ett hotell som heter Tip Tip plaza som hade varmvatten i duschen, dubbelsang och TV (hade inte sett pa TV pa 2 manader, vilken lyx det blev att fa zappa lite igen ; ). ) Jag och Maria delade rum forsta natten och bestallde roomservice och slappade framfor TVn hela kvallen. Underbart!

Nu ar det dags for middag har i Mumbai och det ar bara en vecka kvar till semestern i Kerela. Pa aterseende mina vanner. KRAM



Kommentarer
Postat av: Mamma

Så härligt att prata med dig i telefonen idag. Låter som ni har det helt fantastiskt, och upplever de mest skilda kontraster, vilket äventyr! Kram

2010-10-22 @ 20:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0