Dagens hjälte!

Idag tillägnar jag mitt inlägg till min mamma, som är dagens hjälte! <3

Åkte till Nacka Forum för att inhandla de sista klapparna tillsammans med mamma och moster, det har verkligen blivit bra i centret där nu, då de har byggt om det till det tre dubbla, massa butiker under ett och samma tak. Efter att ha flängt runt en stund och stångats med andra sistaminuten shoppare bestämde vi hos för att ta en Chai latte på ett närliggande kafé. Skönt att vila fötterna en stund, men strax efter att vi satt oss ner ramlar en dam ihop och får ett vad det ser ut som epileptiskt anfall och innan jag hinner blinka har mamma rusat dit och med världens lugn börjat ta hand om sitationen. Själv är man så chockad av allt så jag sitter kvar och observerar min mamma i action. Min mamma är världens bästa sjuksköterska! Stolt uppe över öronen över henne! <3Till sin hjälp har det kommit fram en sjuksköterske student som hanterar situationen alldeles ypperligt till det att ambulansen kommer en kvart senare. Hoppas det gick bra med damen sen, hon hade verkligen tur att det fanns sånna skickliga människor som min mamma på plats som visste vad de gjorde. =)

Jag tycker att man borde införa att alla ska kunna ABC-metoden utantill ifall att det inte finns sjukhuspersonal på plats. Det borde vara lag! Mamma har lärt mig nu och jag tycker du ska slå upp det på nätet så att du också är förbered om det skulle hända nått i din närvaro, så kan du också känna dig trygg med att du kan agera ifall att det behövs, bra kunskap att lära sig!

A - andning, se till att personen har fria luftvägar
B - blödning, kolla efter skador och sår
C - chock, människor som råkat ut för något jobbigt eller traumatiskt kan många gånger bli chockade, här ska man se till att vara närvarande och prata lugnt med personen kanske hålla om eller bara finnas där.

En viktig sak till, är att skriva in i sin mobil ett ICE nr.- In Case of Emergency. Nummret ska gå till den som man vet svara ifall att du har varit med om en olycka, så att man lätt och snabbt kan underätta någon anhörig till dig.

Hoppas ni för en fin Jul, ta hand om er!
God Jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0